1/22/2009

5.0 HISTORIA KRATOSA A HOMER

Po przedstawieniu fabuły oraz postaci głównego bohatera chciałbym zaprezentować moje odczucia odnośnie inspiracji twórców w trakcie powstawania gry. Moim zdaniem Sony pokazuje historię postaci podobnej do Heraklesa w kontekście przygód spisanych przez Homera.

Elementy wspólne dla Heraklesa oraz Kratosa:

  • strój (obaj skąpo odziani – nie tolerują zbroi);
  • brutalność (Herakles morduje lwa za pomocą własnych rąk, Kratos używa wyjątkowo wysmakowanych technik – wyrywanie skrzydeł Harpiom czy wbijanie ostrza w paszczę Minotaura);
  • podatność na wpadanie w szał (obaj mordują swoje rodziny w bojowym szale);
  • pragnienie odkupienia (12 prac Heraklesa oraz dziesięcioletnia służba olimpijskim bogom - Kratos);
  • śmierć (obaj chcą popełnić samobójstwo oraz dostają się na Olimp).

Elementy wspólne dla historii Kratosa oraz dzieł Homera:

  • historia opowiedziana w grze przedstawia ostatnią fazę wydarzenia, które trwało 10 lat (wojna trojańska oraz służba bogom);
  • obie historie przedstawione są w dwóch płaszczyznach: boskiej i ludzkiej; dwa światy się przenikają, niektórzy bohaterowie mają boskie pochodzenie (w grze Kratos, w Iliadzie np. Achilles);
  • w obu przykładach główną motywację działania postaci ziemskich stanowi wola bogów; żadne ważne zdarzenie nie dzieje się bez ich ingerencji;
  • zarówno w eposie jak i grze bogowie wyposażeni są w cechy ludzkie; ich czynami rządzą namiętności i ambicje;
  • w eposie homeryckim występuje wszechwiedzący i obiektywny narrator, który zachowuje jednolity dystans wobec opowiadanych zdarzeń, tak samo jest w God of War;
  • zarówno w Iliadzie, jak i w grze pojawiają się liczne retardacje, które przedstawiają wcześniejsze losy bohatera (-ów);
  • Kratos podczas swojej wyprawy spotyka większość potworów, z którym miał do czynienia Odyseusz w trakcie swojego powrotu;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz